Zorgen maken om zorg

Oktober 2014

Regelmatig hoor ik de vraag: maken jullie je in Papendrecht geen zorgen om de zorg? Op dit moment wordt het ene na het andere verontrustende bericht de wereld in gestuurd over de taken van langdurige zorg en jeugdzorg die per januari door de gemeenten worden uitgevoerd. Zou dat allemaal wel goed gaan?
Het antwoord van D66-Papendrecht is: nee, we maken ons geen zorgen en nee, alles zal niet goed gaan. In Papendrecht is, samen met de gemeenten waarmee we samenwerken, inmiddels zo goed als alles gedaan om goed voorbereid te zijn op de taken die de gemeente moet uitvoeren. Maar wat je ook doet, bij zo’n grote operatie gaat er zeker het een en ander mis.
Waar het om gaat is, wat we gaan doen als er een fout wordt gemaakt. Gaan we proberen die te verbergen en gaan we ons vooral druk maken over wie politiek de schuld moet krijgen? Of gaan we zo snel mogelijk leren van de fout en zorgen dat die niet opnieuw wordt gemaakt?
Wij kiezen voor het laatste. We zien in dat daarvoor een cultuur nodig is, die tegelijk heel streng is op fouten, maar heel vergevingsgezind naar de foutenmakers. Een cultuur ook die heel ambitieus is als het gaat om goede resultaten willen behalen en heel realistisch als het gaat om het tempo waarin dat soms zal gaan. En dat alles in een sfeer van open communicatie. Dat is nogal wat.

We zullen als D66-fractie dan ook alle middelen die tot onze beschikking staan gebruiken om te zorgen dat de openheid in cultuur en de wil om van fouten te leren, steeds weer onder de aandacht komt, zodat de inwoners waar het om gaat, de best mogelijke zorg kunnen krijgen.
Trijntje van Es

Gepubliceerd op 29-10-2014 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018